Bu yılın başlarında Race Face Era jant seti piyasaya sürüldü. Ön ve arkada benzersiz karbon fiber jantlara sahip olan Era, gereken yerde optimum düzeyde uyum ve sertlik vaat ediyordu. Tüm yıl boyunca iki Era jant setini denedik ve hem yumuşak ve sessiz sürüş hissiyatından hem de tonlarca kötü kullanıma karşı dayanıklılıklarından etkilendik.
Ne kadar iyi olsalar da, en üst düzey Race Face sponsorlu sürücülerin Era jantlarıyla rekabet etmediğini fark etmemek elde değildi. Bunun yerine, biraz daha ağır alaşım jantlara sahip ve neredeyse yarı fiyatına gelen Turbine jant setini tercih ettiler.
Peki, tamamen metal jant kullanmanın avantajları ve dezavantajları tam olarak neler? Ve Turbine’ler arazide nasıl karşılaştırılıyor?
Yaklaşık bir yıl Race Face Era jant setini kullandıktan sonra, Wil alaşım versiyonunu, yani Turbine’i denemek istedi. Sığ profilli alaşım jantlarıyla Race Face Turbine jantlar, dayanıklılık ve pürüzsüz bir sürüş vaat ediyor.
Race Face Turbine jant setine genel bakış
Race Face Turbine jant seti, Era’nın alaşımlı versiyonudur. Her ikisi de, makul derecede düşük bir ağırlığı yüksek mukavemet ve dayanıklılıkla dengelemek amacıyla arazi sürüşü ve enduro yarışları için tasarlanmıştır.
Race Face, Turbine jantları için 6069 alaşım karışımı ve ince Anvil Edge profili kullanır. Bu profil, jant yan duvarının üst kısmının hafifçe dışa doğru genişleyerek daha kalın ve daha yuvarlak bir kenar oluşturmasını sağlar. Bu kenarın, darbe enerjisini daha iyi dağıttığı ve sıkışma nedeniyle düzleşme olasılığını azalttığı söylenir. Bu, Era ile benzer bir konsepttir, ancak Turbine’de her bir jant teli belirgin şekilde daha incedir (2,65 mm’ye karşı 4,5 mm), bu da muhtemelen toplam ağırlığı kontrol altında tutar.
Anvil Edge’de jant yan duvarı üst kısımda daha geniş ve daha yuvarlak bir şekle doğru genişler. Turbine jantına, ön ve arkada özel olarak tasarlanmış bir profil de eklenmiştir. Ön kısım, maksimum uyum sağlamak ve dış kamber yol tutuşunu ve sürücü konforunu artırmak için seçilen daha sığ 18 mm derinliğe sahiptir. Arka jant ise 20 mm daha yüksek bir derinliğe sahiptir ve mukavemeti ve sağlamlığı artırmak için daha kalın duvarlı alaşım kullanır. Race Face, bu konsepti benimseyen ilk marka değil; Crank Brothers Synthesis jant serisi son zamanlardaki en bilinen örnektir.
Turbine jant seti, Era ile aynı Vault göbekler ve Sapim düz çekme telleriyle donatılmıştır. Jant teli gerginlikleri, janttaki 4 mm ofset sayesinde dengelenmiştir ve bu da daha güvenilir bir jant yapısı sağlayacaktır.
29 inç Race Face Turbine jant setimiz, tubeless bant dahil 1.914 g ağırlığındaydı, yani Era’dan biraz daha ağırdı.
Race Face Turbine jant seti fiyatı ve özellikleri
Kullanım | Trail Riding, Enduro Yarışı ve e-MTB
Jant Boyutu | 27,5 inç ve 29 inç
Jant Tipi | Özel Ön ve Arka Profilli Asimetrik 6069 Alaşım
İç Jant Genişliği | 30 mm
Dış Jant Genişliği | 35,3 mm
Boncuklar | Örs Kenar Profili ile 2,65 mm Kalınlık
Jant Derinliği | 18 mm Ön ve 20 mm Arka
Göbekler | Yarış Yüz Kasası
Serbest Göbek Mekanizması | 120pt Kavramalı 6 Mandallı
Fren Bağlantısı | 6 Cıvatalı
Jant Telleri | 28 x Sapim D-Light Düz Çekişli
Merkezler | Sapim Secure Lock Alaşım
Garanti | Ömür Boyu
İddia Edilen Ağırlık | 1.802 g (27,5 inç) – 1.865 g (29 inç)
Onaylanan Ağırlık | 1.914 g (29 inç, tubeless bant dahil)
Fiyat | 1.668 Avustralya Doları
Ön tarafta, Turbine jantı maksimum uyumluluk için 18 mm’lik çok sığ bir derinliğe sahiptir.
Kurulum
Race Face Turbine jantları ayrı ayrı satılır, böylece istediğiniz gibi karıştırıp eşleştirebilirsiniz. Jantlar 27,5 inç ve 29 inç çaplarda mevcuttur; göbekler ise Boost veya Super Boost aralığı ve SRAM XD veya Shimano Micro Spline serbest göbek ile sunulmaktadır. Tüm jant setlerinde 6 cıvatalı rotor arayüzü bulunur.
Her jantla birlikte kutuda beş yedek jant teli bulunur; bu gerçekten hoş bir dokunuş. Jantlar fabrikadan önceden bantlanmıştır ve tubeless valfler dahildir.
Trek Top Fuel LT test bisikletime taktığım 29 inç Race Face Turbine test jant setimizi, bir çift 2,4 inç genişliğinde Bontrager Brevard RSL XT lastik ve arkada bir CushCore Trail ek parçasıyla kurdum. Ofset tel yatağına rağmen tubeless şişirme işlemi sorunsuz gerçekleşti.
Arka Turbine jantı, daha fazla sertlik ve genel dayanıklılık sağlamak için daha kalın alaşımlı duvarlara ve biraz daha uzun bir profile sahiptir.
Biraz daha gevşek bir lastik takarken Era jant setinde böyle bir sorunla karşılaştığımı belirtmek isterim. Bunun nedeni, lastik damağı ile her bir tel deliği arasında tubeless bandın hafifçe bastırdığı küçük oyuklardan havanın kaçabilmesidir. Bir hava kompresörü genellikle lastiğin yerine oturması için yeterli basıncı sağlar, ancak evde bir zemin pompası kullanıyorsanız, lastik damaklarını oturtmak için önce bir iç lastik takmanız gerekebilir. Daha sonra iç lastiği söndürmeniz ve tel deliklerinden en uzaktaki lastik damağını patlatmanız, iç lastiği çıkarmanız, sızdırmazlık maddesi eklemeniz ve ardından lastiği oturtmak için tekrar şişirmeniz gerekir. Bu, asimetrik bir jant profilinin temel dezavantajıdır ve daha fazla zaman alan bir işlemdir.
Neyse ki Bontrager lastiklerle böyle bir sorun yaşamadım, ön tarafta 17-19 psi’ye, arka tarafta ise 19-21 psi’ye kadar hava bastım.
Patikada
Trek Top Fuel 9.8 GX AXS test bisikletimde standart Bontrager Line Comp jantlarını değiştirdiğimde, Race Face Turbine jant seti yaklaşık 200 gramlık (1.914 grama karşı 2.094 gram) sağlıklı bir ağırlık azaltımı sağladı. Beklediğiniz gibi, bu durum patikada hızlanma ve genel çeviklikte anında fark edilir bir iyileşme sağladı.
Güç aktarımına yardımcı olan Vault’un 6 tırnaklı serbest göbeği, pedallara basarken hızlı kavrama sağlamak için her tıklama arasında sadece 3°’lik bir açı sağlıyor. Neyse ki vızıltı rahatsız edici derecede yüksek değil, ancak bir DT Swiss Star Ratchet’in kalın çekişine kıyasla daha tiz bir ses kalitesi yayıyor.
Daha da dikkat çekici olanı, Turbine’in alçak profilli alaşım jantları sayesinde sunduğu muhteşem pürüzsüz sürüş kalitesi. Bu jantlar, kayalık patika yüzeylerinde zıplarken sertliği en aza indirmeye yardımcı olarak, eğimli bölümlerde tüm bisiklete sabit ve sağlam bir his veriyor. Ön tekerlek bebek kafası büyüklüğündeki kayalara çarptığında daha az sapma oluyor ve bu da uzun sürüşlerde yorgunluğu azaltıyor çünkü bisikletle çok fazla uğraşmam gerekmediğini fark ettim. Bu, gerçekten engebeli ve doğal arazide büyük inişleri sık sık yapmayı seven sürücüler için ideal.
Çapraz eğimli kayalara ve köklere doğru itildiğinde, Race Face Turbine tekerlek setinin esnekliği kendini gösteriyor.
Gerçekten de Race Face Turbine, test ettiğim en uyumlu tekerlek setlerinden biri. Era’ya kıyasla daha az geri bildirim var, ancak Turbine’lerin o kadar hızlı olmadığını ve daha gürültülü olduklarını söyleyebilirim.
Sert sıkıştırmalar bazen jant darbesine benzeyen bir “ding!” sesiyle karşılaşıyor, ancak aslında düz çekme tellerinin hafifçe boşalıp yerine geri çekilmesinden kaynaklanıyor. Tel başının bu şekilde yeniden yerleşmesi, geniş Vault göbek kabuğundan yükselen metalik bir sese neden oluyor. Dünyanın sonu değil, ancak Era jant setinde fark ediliyor. Sanırım bu fark, alaşım jantların sert darbelerde daha fazla deforme olmasından kaynaklanıyor.
Bu uyumluluğa rağmen, Turbine’lerin bana hiçbir zaman yumuşak veya belirsiz gelmediğini belirtmeliyim. İyi yol tutuyorlar ve anında hızlanıyorlar, yol tutuşu tepkisi ve sönümleme arasında güzel bir denge kuruyorlar.
Ancak bunu, 68 kg ağırlığında ve sürüşe hazır biri olarak söylüyorum. Daha kilolu kişiler ve jantları ve lastik yuvalarını zorlamasıyla ün salmış olanlar, daha güçlü Turbine e-MTB jant setini düşünebilirler. Bu jantlar, daha kalın duvarlı alaşım jantlara ve daha az gürültüyle birlikte daha fazla sertlik ve güç sağlaması gereken J-bend tellere sahiptir. 2.185 g (iddia edildiği gibi) ile biraz daha ağırlar, ancak bu ekstra ağırlık, daha sert vuran kişiler ve elektrikli dağ bisikleti kullananlar için faydalı olacaktır.
Sorunsuz bir sürüş için Race Face Turbine çevik ve tepkiselliğini koruyor.
Dayanıklılık
Race Face Turbine jant seti, testler boyunca kayda değer bir hasar olmadan iyi bir performans sergiledi. Arka lastiği, üç jumbo tubeless tapa ile kapatmak zorunda kaldığım kötü bir kesik atmayı başardım, ancak etkileyici bir şekilde bu zorlu test sırasında jantta hiçbir hasar oluşmadı.
Eski Race Face jantlarında birçok göçük ve düzleşme meydana geldikten sonra, yeni 6069 serisi alaşımın dayanıklılık açısından büyük bir gelişme olduğunu bildirmekten mutluluk duyuyorum. Kanadalı markanın daha ucuz jantlarında kullanılan 6061 alaşımına kıyasla daha yüksek bir mukavemet-ağırlık oranına sahip ve bu da genel olarak çok daha sağlam bir jant seti sağlıyor.
Arka lastiğe kötü bir delik açtıktan sonra bile jant hasarsız kalıyor.
Elbette yine de kırabilirsiniz ve karbonun nihai dayanıklılık söz konusu olduğunda avantajlı olduğunu belirtmekte fayda var. Karbon jant daha sert ve daha iyi bir şekilde sağlam kalsa da, malzemenin kendisi genellikle alaşımdan daha kırılgandır. Bu, belirli bir noktaya kadar çok fazla darbeye dayanabileceği anlamına gelir, ancak bunun ötesinde potansiyel olarak daha feci bir şekilde çatlama olasılığı yüksektir. Buna karşılık, alaşım jantlar arızalanmadan önce daha kolay çizilir ve bu da onları çatlak bir karbon janttan ziyade titrek bir jantla etabı bitirmeyi tercih eden enduro yarışçıları için cazip hale getirir.
Yol kenarı kazaları konusuna gelince, Race Face’in Turbine jant setine sunduğu ömür boyu garantiyi belirtmekte fayda var. İnanılmaz bir şekilde, bu garantiye çarpışmalardan kaynaklanan hasarlar da dahildir, yani çift jantta bir jantınız kısa kalırsa, size bakılacaktır. Ayrıntılar için Race Face ömür boyu garantisine bir göz atın.
Karbon Era jantlara kıyasla daha fazla esneklik sunar, bu nedenle bisikletinize en uygun jant setini seçmek gerçekten de sizin isteğinize bağlıdır.
Servis Kolaylığı
Ayrıca, henüz iki tekerleğe de tel anahtarıyla dokunmadığımı belirtmeliyim; bu iyi bir şey çünkü düz çekme tellerini düzeltmek daha karmaşık bir işlem. Her bir nipeli ayarlarken teli tutmak ve dönmesini önlemek için özel bir alete ihtiyacınız olacak; bu da patika kenarında can sıkıcı bir durum olabilir.
Alaşımlı jantların, yükseltme zamanı geldiğinde karbon jantlar tarafından sıklıkla göz ardı edildiği doğru ve bu, aslında ucuz olmaları gerektiği anlamına geliyor. Ancak Race Face, piyasadaki çoğu karbon janttan farklı bir şey sunan gerçekten yüksek kaliteli bir sürüş deneyimi sunan Turbine jant setiyle bunu görmezden geldi.
alaşım jantlar için oldukça hafifler ve Vault göbekleri, dayanıklılıkları ve hızlı kavramalarıyla bizi etkiledi. Çarpışmaya dayanıklı ömür boyu garantinin yanı sıra, Race Face fiyat etiketini haklı çıkarmak için elinden geleni yapıyor.